Vaš tim će se osjećati sretan, podržan i biće produktivniji
Svi znamo da liderstvo nije samo postizanje ciljeva ili ispunjavanje planova. Kada zamišljamo dobrog lidera, mislimo na nekoga ko može inspirisati, motivisati, voditi, podržati i saosjećati sa svojim zaposlenicima. Takva osoba je sposobna povezati se s ljudima na dubljem nivou. Za to je potrebna emocionalna inteligencija.
Emocionalna inteligencija je, u suštini, sposobnost razumijevanja vlastitih emocija, što nam zatim omogućava da prepoznamo i saosjećamo s emocijama drugih, kaže Jerry Colona, trener liderstva i autor knjige „Reboot: Leadership and the Art of Growing Up“.
Ne možemo dovoljno naglasiti važnost emocionalne inteligencije u liderstvu. Zapravo, istraživanje iz 2014. godine navodi da je razlika između briljantne osobe i briljantnog lidera upravo njihova emocionalna inteligencija.
U ovom članku istražujemo važnost emocionalne inteligencije u liderstvu, kao i neke strategije za razvijanje emocionalne inteligencije i njenu primjenu u liderskim situacijama.
Na prvi pogled
Emocionalna inteligencija je „tajni sastojak“ koji nam pomaže da postanemo efikasni, saosjećajni i uspješni lideri. Istraživanja pokazuju da liderstvo u 21. stoljeću podrazumijeva jednako visok EQ (emocionalnu inteligenciju) kao i IQ.
Samosvijest je ključ za unapređenje liderskih vještina. Obraćanjem pažnje na vlastite emocionalne reakcije, možemo bolje razumjeti druge. Aktivno slušanje i traženje povratnih informacija od članova tima mogu nam pomoći da se bolje uskladimo s emocijama drugih.
Važnost emocionalne inteligencije u liderstvu
Ovo su neki od razloga zašto je emocionalna inteligencija važna u liderstvu:
- Efikasna komunikacija: Emocionalna inteligencija nam pomaže da komuniciramo s empatijom. Kada zaista razumijemo odakle neko dolazi, možemo prilagoditi poruku i stil komunikacije kako bi bili što učinkovitiji.
- Veća motivacija: Emocionalna inteligencija nam pomaže da shvatimo šta pokreće svakog člana tima. Razumijevanje nečijih strasti i ciljeva može nam pomoći da ih motivišemo i potaknemo da daju svoj maksimum, što često rezultira većom produktivnošću.
- Bolje donošenje odluka: Efikasno donošenje odluka nije samo logika; emocije igraju značajnu ulogu. Emocionalna inteligencija nam pomaže da donosimo odluke koje ne samo da imaju smisla „na papiru“, već se i osjećaju ispravno za sve uključene.
- Veće zadržavanje zaposlenih: Emocionalna inteligencija nam pomaže da se povežemo s zaposlenicima i izgradimo odnos povjerenja. Zaposlenici će vjerovatnije ostati ako se osjećaju viđeno, cijenjeno i podržano.
- Uspješno rješavanje konflikata: Konflikti su neizbježni u svakom timu ili organizaciji. Emocionalna inteligencija nam pomaže da ih uspješno posredujemo i riješimo. Lideri su zapravo „ljepilo“ koje drži tim na okupu i osigurava nesmetan rad.
- Bolja kulturna osjetljivost: U sve raznovrsnijem i globalizovanijem radnom okruženju, emocionalna inteligencija nam pomaže da radimo s kulturnom osjetljivošću. Omogućava nam da cijenimo i poštujemo različite perspektive, stvarajući uključivo okruženje za sve.
„Emocionalna inteligencija je važna kvaliteta kod lidera jer smo svi ljudi, a emocije su veliki dio ljudskog bića. Vođenje bez tolerancije za ljudske emocije čini loše liderstvo.“
— Jerry Colona, trener liderstva
IQ (koeficijent inteligencije) se nekada smatrao zlatnim standardom za mjerenje uspjeha. Međutim, istraživanja sada pokazuju da IQ doprinosi samo 20% uspjehu, dok EQ (emocionalna inteligencija) doprinosi čak 80%. EQ se smatra ključnom kvalitetom lidera u 21. stoljeću.
Razvijanje vještina emocionalne inteligencije
Ovo su neke strategije koje vam mogu pomoći da razvijete emocionalnu inteligenciju:
- Povećajte samosvijest: Emocionalna inteligencija proizlazi iz razumijevanja vlastitih osjećaja i reakcija u različitim situacijama – tek tada možemo istinski razumjeti druge i biti osjetljivi na njihove emocije, kaže Colona. Preporučuje da redovno odvojite vrijeme za introspekciju i obratite pažnju na svoje emocije kako biste razvili samosvijest.
- Aktivno slušajte: Svi smo ponekad skloni „odlutati“ tokom razgovora. Aktivno slušanje može biti snažan alat. Kada razgovarate s nekim, trudite se da mu posvetite punu pažnju i razmišljate o njegovim riječima. Stavite se u njihovu poziciju da biste bolje razumjeli kako su se osjećali u određenoj situaciji.
- Pauzirajte prije nego reagujete: Svi smo ponekad rekli nešto u afektu zbog čega kasnije zažalimo. Razvijte naviku da pauzirate prije nego što odgovorite u emocionalno nabijenim situacijama, dajući sebi vrijeme za promišljeni odgovor. Ako niste spremni odmah odgovoriti, možete reći da ćete se javiti kasnije.
- Prilagodite stil komunikacije: Radite na tome da prilagodite svoj stil komunikacije različitim situacijama. Šarm može biti prikladniji u nekim situacijama, dok je u drugim potrebna asertivnost. Važno je „uhvatiti pravi ton“.
- Dajte konstruktivne povratne informacije: Iako nije uvijek prijatno, ponekad moramo davati negativne povratne informacije. Dajte ih na konstruktivan i podržavajući način, fokusirajući se na poboljšanje, a ne na krivicu.
- Tražite povratne informacije: Povratne informacije trebaju biti dvosmjerne. Redovno pitajte članove tima za povratne informacije o vašem stilu vođenja. Pitajte ih kako možete biti bolji i ohrabrite ih da budu potpuno iskreni.
- Učite iz iskustva: Razvijanje emocionalne inteligencije je stalan proces, kaže Colona. Razmišljajte o izazovnim situacijama kako biste prepoznali područja za rast i unapređenje.
- Njegujte pozitivnu timsku kulturu: Rad u toksičnom okruženju može biti izuzetno stresan i demotivišući. Iskoristite svoju poziciju lidera da stvorite pozitivnu kulturu tima. Njegujte okruženje gdje se cijene otvorena komunikacija i saradnja. Planirajte aktivnosti za jačanje tima koje pomažu članovima da se bolje povežu.
- Praktikujte mindfulness: Meditacija i vježbe svjesnosti mogu vam pomoći da poboljšate samosvijest i emocionalnu osjetljivost. Razvijanje emocionalne inteligencije je proces koji se neprestano razvija i raste kroz introspekciju, kaže Colona.
- Ugledajte se na svoje uzore: Prisjetite se najboljeg šefa kojeg ste ikada imali – vjerovatno je to osoba koja je razumjela vaše izazove, slavila vaše uspjehe i pristupala teškim razgovorima s empatijom. Zapitajte se šta bi on ili ona uradili u određenoj situaciji.
- Istražujte resurse: Postoje mnoge knjige, članci i radionice koji pomažu ljudima na liderskim pozicijama da unaprijede emocionalnu inteligenciju. Osim što ćete proučiti te resurse, može biti korisno potražiti savjet i podršku od trenera za liderstvo ili mentora.
Primjena emocionalne inteligencije u liderskim situacijama
Ovo su neki scenariji s kojima se možete susresti kao lider, zajedno s prijedlozima kako ih rješavati koristeći emocionalnu inteligenciju.
Izgradnja novog tima
Zamislite da vodite novi tim s članovima različitih ličnih i profesionalnih pozadina. Niko zapravo ne poznaje druge i još uvijek nisu svi „na istoj strani“.
Odvojite vrijeme da upoznate svakog člana i shvatite njegove snage. Planirajte redovne timske sastanke gdje se raspravljaju strategije, ideje i problemi. Potičite saradnju i zajednički rad. Kroz aktivnosti za jačanje tima stvorite prostor gdje se članovi mogu međusobno povezati.
Suočavanje s promjenama
Zamislite da vaša kompanija prolazi kroz veliku reorganizaciju, što izaziva neizvjesnost među članovima tima. Svi su veoma pod stresom i zabrinuti za svoju budućnost.
Otvoreno razgovarajte o promjenama, dijelite informacije koliko god možete. Iskreno odgovarajte na pitanja, priznajte emocije i ponudite podršku. Aktivno uključite tim u proces tranzicije.
Davanje povratnih informacija
Možda je jedan od najtežih dijelova posla davanje negativnih povratnih informacija. Ne želite povrijediti osjećaje, ali morate reći šta treba.
Umjesto da samo ističete greške, započnite razgovor priznavanjem njihovog truda. Pokušajte dati konkretne prijedloge za poboljšanje, fokusirajući se na razvoj, a ne na kritiku. Ponudite podršku i resurse koji su im potrebni.
Rješavanje konflikata u timu
Ako dođe do konflikta u timu, može doći do napetosti i stresa. Sukobi stvaraju nervozu i emocije lako eskaliraju.
Razumite problem iz svih uglova. Priznajte frustracije i adresirajte brige. Okupite članove da zajednički pronađu pravedno i ravnotežno rješenje. Stvorite okruženje u kojem se svi osjećaju saslušano.
Upravljanje krizom
Vaš tim se iznenada suočava s neočekivanom krizom. Ljudi nisu sigurni šta da rade ili kako da reaguju.
Važno je da ostanete smireni i sabrani. Preuzmite inicijativu i napravite plan. Dajte jasne instrukcije kako bi svi znali šta im je činiti. Priznajte stres koji osjećaju, ali pokažite im da vjerujete u njihovu sposobnost da savladaju izazov.
Proslavljanje postignuća
Vaš tim je uspješno završio zahtjevan projekat ili postigao veliki cilj.
Odvojite vrijeme da zajedno proslavite uspjeh. Pojedinačno pohvalite svakog člana i istaknite njihove doprinose. Potrudite se da nagradite njihove rezultate.
Imajte na umu
Možemo unaprijediti svoje liderske vještine radeći na emocionalnoj inteligenciji. Ovo je stalan proces, i ako nastavimo ulagati trud, s vremenom ćemo postajati sve bolji. Važno je da budemo svjesni svojih emocija, ali i emocija onih koji nas okružuju, kako bismo mogli voditi s empatijom i osjećajem za druge.
Autor: Sanjana Gupta
Preuzeto sa stranice: verywellmind.com