Primjena emocionalne inteligencije na radnom mjestu

Autor: freepik/freepik.com

Emocionalna inteligencija, koja se ponekad naziva i emocionalni kvocijent (EQ), odnosi se na sposobnost osobe da prepozna, razumije i upravlja emocijama. Pojam su uveli psiholozi 1990-ih godina, a veoma brzo se proširio među stručnjacima a i šire.

Emocionalna inteligencija je ključna za međuljudsku komunikaciju, ne samo u privatnim odnosima nego i u poslovnom okruženju. Ovaj članak objašnjava šta emocionalna inteligencija predstavlja i kako je možete iskoristiti na radnom mjestu.

Emocionalna inteligencija, definicija

Prema psiholozima Peteru Saloveyju i Johnu D. Mayeru, koji su vodeći istraživači u ovom području, emocionalna inteligencija predstavlja sposobnost da prepoznamo i razumijemo emocije kod sebe i drugih. To emocionalno razumijevanje nam, zauzvrat, pomaže u donošenju odluka, rješavanju problema i komunikaciji s drugima.

Psiholozi su nekada emocije i inteligenciju posmatrali kao suprotstavljene pojmove. Međutim, u posljednjim decenijama istraživači koji se bave psihologijom emocija sve su više okrenuti proučavanju povezanosti mišljenja i osjećaja.

Zašto je EI  važna za uspjeh

Psihologija emocija i koncept emocionalne inteligencije dobili su snažan zamah nakon objave knjige Daniela Golemana “Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ” iz 1995. godine. Goleman tvrdi da je emocionalna inteligencija ključni pokazatelj uspjeha u životu. Prema njegovom mišljenju, emocionalne kompetencije imaju posebno veliki značaj na radnom mjestu.

Ovaj koncept je ubrzo privukao pažnju menadžera za ljudske resurse i poslovnih lidera. Istraživači navode da emocionalna inteligencija utiče na to koliko dobro zaposlenici sarađuju s kolegama, kako upravljaju stresom i kako se snalaze u konfliktima. Ona takođe utiče i na ukupnu radnu uspješnost. Druga istraživanja povezala su emocionalnu inteligenciju i s većim zadovoljstvom u poslu.

Zaposlenici koji postižu više rezultate na mjerama EI-je obično dobijaju bolje ocjene i u međuljudskim odnosima, sposobnostima vođenja i upravljanju stresom.

Goleman je naglasio da, iako je tradicionalna inteligencija povezana s uspješnim vođstvom, sama po sebi nije dovoljna. Ljudi koji su uspješni na poslu nisu samo intelektualno sposobni; oni imaju i visoku EI.

Ali emocionalna inteligencija nije važna samo za direktore i menadžere. Ona je značajna na svakoj stepenici karijere, od studenata koji traže praksu do iskusnih zaposlenika koji se pripremaju za rukovodeće uloge. Ako želite biti uspješni na radnom mjestu i napredovati u karijeri, emocionalna inteligencija je od presudne važnosti.

Zašto je EI važna na radnom mjestu

Zašto se emocionalna inteligencija smatra tako vrijednom vještinom u poslovnom okruženju? U jednoj anketi među rukovodiocima za zapošljavanje, gotovo 75% ispitanika navelo je da im je emocionalna inteligencija zaposlenika važnija od njegovog IQ-a.

Emocionalna inteligencija naširoko se prepoznaje kao vještina koja poboljšava komunikaciju, upravljanje, rješavanje problema i odnose unutar radnog mjesta. Također je riječ o sposobnosti za koju istraživači vjeruju da se može unaprijediti kroz obuku i vježbu.

Osobe s visokom EI-om:
• donose bolje odluke i efikasnije rješavaju probleme
• ostaju pribrane pod pritiskom
• uspješnije rješavaju konflikte
• posjeduju izraženiju empatiju
• slušaju, razmišljaju i adekvatno odgovaraju na konstruktivnu kritiku

Osobe s niskom EI-om:
• zauzimaju ulogu žrtve ili izbjegavaju preuzeti odgovornost za greške
• komuniciraju pasivno ili agresivno
• odbijaju timski rad
• pretjerano kritikuju druge ili odbacuju tuđa mišljenja

Kako postati emocionalno inteligentniji

Iako emocionalne vještine nekima dolaze prirodno, svako može unaprijediti sposobnost razumijevanja i zaključivanja. Ovo je posebno korisno na radnom mjestu, gdje se odnosi i poslovne odluke u velikoj mjeri oslanjaju na međusobno razumijevanje, timski rad i komunikaciju.

Čimbenici poput odgoja i tipa ličnosti imaju značajnu ulogu u razvoju emocionalne inteligencije, ali se ona može poboljšati uz trud i praksu.

Jedno istraživanje iz 2011. pokazalo je da su učesnici koji su prošli obuku iz ključnih emocionalnih kompetencija imali trajno poboljšanje emocionalne inteligencije. Također su iskusili napredak u fizičkom i mentalnom blagostanju, bolje društvene odnose i niži nivo kortizola (stresnog hormona).

Ako želite unaprijediti svoju emocionalnu inteligenciju kako biste poboljšali učinak na poslu, radite na razvoju pet oblasti emocionalne inteligencije: samosvijest, samoregulacija, socijalne vještine, empatija i motivacija.

Postanite samosvjesniji

Jedan od prvih koraka ka korištenju emocionalne inteligencije na radnom mjestu jeste vježbanje prepoznavanja vlastitih emocija. Samosvijest podrazumijeva svjesnost o različitim aspektima sebe, uključujući emocije i osjećaje. Ona je jedna od osnovnih komponenti emocionalne inteligencije. Da biste prepoznali svoje emocije i razumjeli njihove uzroke, najprije morate biti samosvjesni.

Obratite pažnju na to kako se osjećate. Kako te emocije utiču na vaš odgovor? Utječu li na odluke koje donosite ili način na koji se odnosite prema drugima? Kako budete razmišljali o ovim pitanjima, vjerovatno ćete postati svjesniji vlastitih emocija i njihove uloge u svakodnevnom životu.

• Procijenite svoje emocionalne snage i slabosti. Koliko dobro komunicirate s drugima? Dešava li vam se često da osjećate nestrpljenje, ljutnju ili iritaciju? Na koje načine se možete efikasno nositi s tim emocijama? Prepoznavanje slabosti omogućava da potražite načine za njihovo bolje upravljanje.

Imajte na umu da su emocije prolazne. Kolega vas može iznervirati ili vam nadređeni može dati zahtjevan zadatak. Prije nego što reagujete, sjetite se da su te situacije privremene. Donošenje impulzivnih odluka pod utjecajem intenzivnih emocija može štetiti dugoročnim ciljevima i uspjehu.

Vježbajte samoregulaciju

Goleman je samoregulaciju izdvojio kao ključni dio emocionalne inteligencije. Svjesnost o vlastitim emocijama važan je prvi korak, ali potrebno je i umjeti upravljati tim osjećajima.

Osobe koje posjeduju dobru samoregulaciju uspješno se prilagođavaju promjenama. Ne potiskuju emocije, ali čekaju prikladan trenutak da ih izraze umjesto da reaguju impulsivno.

Da biste unaprijedili vještine samoregulacije na poslu:

• Pronađite načine za oslobađanje stresa. Hobiji van posla odličan su početak. Tjelesna aktivnost takođe je zdrav način da otpustite napetost.

Ostanite pribrani. Prihvatite da ne možete kontrolisati sve. Tražite korisne načine da odgovorite, a da pritom ne dolijevate ulje na vatru.

Razmislite prije donošenja odluke. Emocije vas mogu savladati u trenutku. Ako sebi date vremena da razmotrite sve opcije, možete donijeti smireniju i razumniju odluku.

Unaprijedite socijalne vještine

Istraživanja u oblasti psihologije emocija ukazuju na to da ljudi s visokom EI-jom posjeduju i snažne socijalne vještine. Budući da dobro prepoznaju emocije drugih, mogu adekvatno odgovoriti situaciji. Socijalne vještine izuzetno su cijenjene na radnom mjestu jer doprinose boljoj komunikaciji i stvaranju pozitivne radne kulture.

Zaposlenici i rukovodioci sa razvijenim socijalnim vještinama lakše grade odnos s kolegama i efikasnije prenose svoje ideje. Osobe sa dobrim socijalnim vještinama nisu samo dobri timski igrači, one mogu preuzeti i vodeće uloge kada je to potrebno. Da biste unaprijedili svoje socijalne vještine:

Slušajte šta drugi imaju za reći. To ne znači samo pasivno slušati tuđi govor. Aktivno slušanje podrazumijeva pokazivanje pažnje, postavljanje pitanja i davanje povratne informacije. Bilo da ste menadžer ili član tima, aktivno slušanje pokazuje da ste posvećeni projektnim zadacima i spremni sarađivati kako bi grupa ostvarila ciljeve.

Obratite pažnju na neverbalnu komunikaciju. Signali koje ljudi šalju govorom tijela mogu otkriti mnogo o tome šta zaista misle.

• Usavršavajte svoje vještine uvjeravanja. Sposobnost da utičete na druge na radnom mjestu i uvjerite članove tima ili nadređene da razmotre vaše ideje može znatno doprinijeti vašem profesionalnom napredovanju.

• Izbjegavajte uredske drame. Trudite se ostati po strani od sitnih politika koje ponekad zavladaju radnim mjestom, ali imajte na umu da konflikte nije uvijek moguće izbjeći. Usmjerite se na slušanje drugih i traženje načina da se problemi riješe, a  tenzije smanje.

Postanite empatičniji

Emocionalno inteligentne osobe vješte su u tome da se stave u tuđu poziciju i razumiju kako se druga osoba osjeća. Empatija nije samo prepoznavanje emocija, ona uključuje i način na koji reagujete na te emocije.

Na radnom mjestu empatija vam omogućava da razumijete odnose između kolega i nadređenih. Pomaže i u prepoznavanju ko ima moć i kako ta moć utiče na ponašanja, osjećanja i interakcije koje proističu iz takvih odnosa.

Posmatrajte stvari iz tuđeg ugla. Ponekad je to izazovno, posebno ako smatrate da druga osoba griješi. Ali umjesto da neslaganja prerastu u ozbiljne konflikte, odvojite vrijeme da sagledate situaciju iz druge perspektive. To može biti dobar prvi korak ka pronalasku zajedničkog rješenja između dvije suprotstavljene strane.

Obratite pažnju na to kako odgovarate drugima. Dajete li im prostor da iznesu svoje ideje? Priznajete li njihov doprinos, čak i ako se ne slažete? Pokazivanje da cijenite tuđi trud često ohrabruje sve uključene da budu spremniji na kompromis.

Radite na svojoj motivaciji

Još jedan važan element emocionalne inteligencije je unutrašnja motivacija. Ljudi sa visokom EI-jom obično su više motivisani da ostvaruju ciljeve zbog samog osjećaja postignuća. Umjesto da teže isključivo vanjskim nagradama, žele raditi stvari zato što ih ispunjavaju i jer vole ono što rade.

Novac, status i priznanja su korisni, ali ljudi koji su zaista uspješni u poslu obično su motivisani nečim dubljim. Oni su strastveni u svom radu, posvećeni su, vole nove izazove i njihovo oduševljenje često djeluje zarazno. Ne odustaju pred preprekama i umiju inspirisati druge da rade predano i istraju kako bi postigli cilj.

Usmjerite se na ono što volite u svom poslu. Vjerovatno postoje zadaci koje volite i oni koje ne volite. Pokušajte se fokusirati na elemente koji vam prijaju, osjećaj uspjeha kada završite veliki projekat ili zadovoljstvo kada klijenti napreduju ka vlastitim ciljevima. Prepoznajte te aspekte posla i crpite inspiraciju iz njih.

Nastojte zadržati pozitivan stav. Primijetite kako optimistični ljudi na radnom mjestu često motivišu druge. Usvajanje takvog stava može vam pomoći da se i sami osjećate pozitivnije u vezi sa svojim radom.

Autor: Kendra Cherry, MSEd
Preuzeto sa stranice: verywellmind.com